zondag 29 maart 2015

Digue du Braek en de terminal Methanier

Op de grens tussen zee en water ligt de Digue du Braek. aan de ene kant de zee, aan de andere kant het havendok dat schepen kunnen bereiken via de Charles de Gaulle-sluis. De Charles de Gaulle sluis is de grootste van deze haven. In gebruik sinds 1972 biedt ze toegang aan schepen van 100 000 ton. 



Op onderstaand filmpje (gefilmd vanop de Digue du Braek) zie je een gastanker de haven uitvaren. De brug die zo elegant na het schip terug dichtgaat is de Charles de Gaulle-brug en is sinds een hele tijd defect (en het zou nog wel even kunnen duren). Om op de Digue du Break te komen moet je tegenwoordig met de auto omrijden via Grande-Synthe en Mardyck, via l'écluse des dunes, een omweg van een kleine 20 kilometer, maar die zeker de moeite loont. 


Digue du Braek - met de terminal Methanier op de achtergrond - foto van de website http://littoralenpartage.com/2015/03/15/le-long-de-la-digue-du-braek/ 

De drie tanks op deze foto zijn de tanks van de nieuwe 'Therminal Methanier de Loon-Plage' drie keer goed voor 190 000 kubieke meter van waaruit binnenkort aardgas uit Qatar zal ontvangen en verspreid worden.  Hier zullen binnenkort 200 'methaniers' per jaar aanmeren, het geheel zou in actie moeten kunnen treden op 15 november 2015. Deze werf, die in 2011 opgestart werd, is - wat betreft de geraamde kostprijs - de tweede van Frankrijk. 

Een van de leidingen van aardgas die aan deze tankers moet vertrekken gaat richting Maldegem (inderdaad in België). Op dit ogenblik zijn ze hier naast mijn deur bezig met enorme werken, Fluxys legt een nieuwe aardgasleiding aan die loopt van aan de Franse Grens (in de buurt van Oost-Cappel - Beveren Kalsijde - Hoge Seine) tot aan Maldegem. Hierlangs moet dus het gas vanuit Duinkerke op het Belgische net terecht komen. 
Hieronder de plannen van waar de leiding in België komt. 

Foto van de facebook-groep Beveren-IJzer
https://www.facebook.com/beveren.ijzer/